5.7.2018

היא גדלה לנו מול העיניים - על השיפור המשמעותי בתחום המוטוריקה בישראל

התאריך היום הוא ה 5 ביולי 2018, למה אני מציין את זה? כי יש סיכוי שנקרא את המאמר הזה שוב בעוד כמה שנים וכל מה שכתוב כאן ישמע לנו רגיל ולא הכי מלהיב, אולי אפילו נגחך קצת. כן בדיוק, על זה אני בא לדבר היום, על הרמה החדשה שאנחנו מתחילים להתרגל אליה ועל איך שה"הפתעות" של פעם כבר נראות לנו די רגילות היום.

רכבי על - כבר חלק מהטבע. צילום: רותם פוניס.

לפני כשבועיים הייתי במפגש רכב, אחד מכל אותם המפגשים שמציפים אותנו לאחרונה בכל מקום, אנשים מגיעים "לשטוף" קצת את העיניים ברכבי אספנות, רכבי על, יוקרה, ספורט, שטח ורכבים ששופרו חיצונית וגם בביצועים, כל אחד ומה שהוא אוהב. במפגשים האלה נמצאים לא מעט צלמים שמגיעים לתפוס קצת אקזוטיקות, רכבים שלא רואים בכל יום, מגיעים מצוידים במצלמות מקצועיות ומנסים להוציא את התמונות הטובות ביותר שהם יכולים לרכבים המיוחדים והנדירים שנמצאים שם, יצא לי לעבור ליד 2 כאלה, שני ילדים קטנים, מראים אחד לשני במסך המצלמה מה הם "תפסו" היום ואיך יצאו התמונות. הילד הראשון משוויץ לחבר שלו שהיה לו יום מוצלח, שתפס מזראטי קוואטרופורטה, אאודי RS7, ניסאן GT-R ועוד כמה רכבי ספורט, אבל הילד השני בכלל לא מתלהב, משתעמם ואפילו קצת צוחק, כאן הגיע הרגע שהרמתי גבה. נכון, אם היינו מסתובבים עכשיו באירופה או באמריקה, והיינו רואים קוואטרופורטה, M5 או בנטלי ככל הנראה לא היינו מבזבזים עליהם יותר מחצי שניה של מבט וממשיכים בדרכנו, אבל כאן זה לא אירופה ולא אמריקה. אז איך זה שבכל זאת הגענו למצב שילד קטן נשמע משועמם כשהוא שומע על מזראטי או GT-R? כי כנראה אותו הילד לא יודע איך היה פה פעם, לא פעם של לפני 40 שנה, לא צריך ללכת כל כך רחוק, בואו נלך רק 10 שנים אחורה.

אאודי RS7 - כבר חלק מהנוף וכנראה לא תסובב לכם את הראש. צילום: אלון ונטורה.

אז הנה אנחנו 10 שנים אחורה, זוכר את עצמי נער שהולך לבית הספר עם התיק, הנוקיה והעיניים על הכביש בדרך, בגלל שהבית ספר שלי עמד במרכזו של כביש די מרכזי בעיר היו עוברים לא מעט רכבים שהיו מושכים את תשומת הלב, כמו ביום אחד שעברה קורבט צהובה, היום ההוא שעברה אאודי S8 שגרמה לי לשלוף בשיא המהירות את הטלפון ולשלוח לכל החברים, או יום אחר שעברה לה S63 AMG עם מנוע גרגרני והרימה לי את החיוך עד היום שלמחרת, לפעמים הייתי מפנטז וחולם שחונה לי פרארי בשכונה, אבל אז מהר מאוד אני יורד לקרקע ורואה מולי רנו מגאן מתקלפת עם סמל שנגנב ו2 טאסות חסרות. אבל היום? היום גם אם יעברו שלושה S63 אחת אחרי השניה מול ילד הוא אולי במקסימום ירים קצת את השפה, יגיד לעצמו "נחמד" ויחזור לעשות לייקים על תמונות באינסטגרם עד שיגיע הביתה. אז איך זה קרה? מה היה לנו פה בפרק הזמן הזה, שאז הרכב הכי מיוחד שיכולנו לראות (בקושי) בכבישים היה פורשה GT3 אדומה או אאודי R8 V10 ולהתלהב מהנדירות שבדבר כאילו ראינו בוגאטי, והיום אנחנו יכולים לראות איך מצולמים רכבים ברמת GT2RS ופרארי F12 כמעט בכל יום על ידי מישהו אחר בפייסבוק? מדינת ישראל התקדמה באופן מטורף מהבחינה המוטורית, בין אם בנוגע ליבוא רכבים ברמת פרארי ומזראטי, שפעם רק פנטזנו לראות ועד לבניית מסלולים לאימונים ומירוצים חוקיים.

מזראטי - מה שחלמנו לראות כאן, אסטון מרטין - מה שכבר התרגלנו לראות. צילום: אריאל קרוגליאקוב.

לאט לאט, החלו להגיע לארץ יותר רכבי ספורט, עוד קצת AMG, עוד קצת פורשה, קצת M  ושאר גרסאות ביצועים, אבל זה לא היה מספיק, הן גם נמכרו בכמויות מאוד מעטות, לא יכולנו באמת להתגאות במה שיש כאן ואם הבן דוד מחו''ל היה קופץ לביקור ורואה שמזה אנחנו מתלהבים במפגשים הוא היה צוחק ושואל מתי חוזרים הביתה, בטיולים שלנו לחו''ל ידענו ששם צריך להסתובב עם המצלמה, כי כנראה מה שנראה שם לעולם לא נראה כאן, ולא, אני לא מתכוון לפגאני ולקוניגסג או לדברים קיצוניים אחרים. אבל יום אחד צצה לה שמועה, זה התחיל כשמועה שמהר הפכה למציאות, ברבעון האחרון של 2011 הגיעו לארץ רכבים ראשונים של פרארי ומזראטי, יום חג לכל חובב רכב בישראל. ה-מותג, בה' הידיעה עשה עליה לארץ וחלום של שנים הפך למציאות. בתחילת 2012 הושקה רשמית הסוכנות "אוטו איטליה" בתל-אביב ולמשך זמן רב משכה אליה הרבה עולים לרגל שלא יכלו להתאפק ורצו לראות במו עינייהם את סמלי הקלשון והסוס הצוהל בארץ הקודש.


פרארי 458 איטליה - הסוס המפורסם ביותר סוף סוף הגיע לישראל. צילום: יונתן אבני.

מכאן? מכאן רק עלינו. הכניסה של מזראטי ופרארי גרמה ליבואני הרכב להבין שאפשר, שהישראלי מביע עניין, התחרות קצת נפתחה ופורשה לא נשארה לבד בהיצע, עם "פלישת" עשרות רכבי מזראטי גראן-טוריסמו לכבישים ועוד כמה פרארי, כולל אירועי פורמולה 1 בירושלים שהיה דבר שלא נראה בישראל עד אז, יבואני הרכב התחילו להבין שמי שיכול להרשות לעצמו - קונה. וכך היה, פתאום נוכחנו לגלות עוד ועוד דגמי AMG  על הכבישים, עוד הזמנות לרכבי פורשה, עוד גרסאות קיצון ודגמים שפעם היבואנים לא חשבו על לייבא ללא הזמנה מיוחדת מראש, סוכנויות היבוא האישי עלו גם הם על הגל והופתענו יותר מפעם לראות רכבים יותר מיוחדים כמו למבורגיני קונטאש (שהגעתה הפילה המון לסתות), פורשה מדגם GT3 RS 4.0 שיוצר במהדורה נדירה ומוגבלת ואפילו כמה רכבי גרופ B, מרצדס אזרה אומץ וייבאה ארצה עוד יחידות של ה SLS AMG במחיר של 2.5 מליון שקלים, אאודי החלו למכור את דגמי ה RS וה R8, ב.מ.וו הצטרפה לחגיגה עם דגמי ה M ואפילו ניסאן שהחלה בשיווק ה GT-R במחיר של יותר מ 800 אלף שקלים.

עצרנו כאן? ממש לא. השנה היא 2014, הנוף השתנה קצת, התחלנו להתרגל לראות את דגמי המזראטי והפרארי, כמעט בכל עיר, מצפון עד דרום, דגם הגראן-טוריסמו ספורט של מזראטי היה מופיע כמעט כל יום בדפי הצלמים הצעירים, אפילו כבר הפך להיות משהו שנמאס ודורש גיוון, והגיוון אכן הגיע. "אסטון מרטין", מותג שיכולנו לראות רק בטלוויזיה או במגזינים, מותג שלא הרבה ציפו לראותו מחוץ למסך הגיע לישראל עם יותר מ 10 רכבים, הסוכנות נפתחה רשמית בהרצליה פיתוח וכמות המכירות הייתה מרשימה, כולל הזמנה מיוחדת בעיצוב אישי ויחודי של הדגם היוקרתי בהיצע "וונקויש וולנטה" בעלות של 3 וחצי מליון שקלים. שנת 2014 אמרנו? לדעתי אחת השנים הטובות ביותר של המוטוריקה בישראל, השנה שבה נפרץ המחסום בצורה עמוקה הרבה יותר, עם הגעה של לא מעט דגמי ספורט ועל, יבואני הרכבים ידעו שהם יכולים להציג רכבי פריום באולמות התצוגה גם מבלי שיהיו להם קונים מראש, וכך זכינו לראות גם תחרות של עוד ועוד מותגים כמו יגואר עם דגמי ה R-S  ואלפא רומיאו עם דגם ה 4C.

אסטון מרטין - גם הבריטים כאן, אפשר להתחיל את המסיבה. צילום: גל צ'ובוטרו.


רכבי ספורט ועל הפכו להיות כחלק מהסביבה, ולא רק במרכז הארץ, 2015 המשיכה גם היא לספק לנו דברים חדשים ומלהיבים, לא כמו 2014 אבל כאן עלינו עוד מדרגה בדרך למעלה, גילינו שיש עוד דברים שאפשר לעשות. מרץ 2015, אירוע שרוב חובבי הרכב לא ישכחו לעולם, אירוע שבעוד כמה שנים כל מי שנכח בו ישלוף את התמונות כדי להוכיח לעצמו שזה באמת קרה. "הולילנד 1000", אחד האירועים הגדולים ביותר, לדעתי אפילו הגדול מכולם. עשרות רכבים מרחבי העולם, לא, לא סתם רכבים, המיוחדים ביותר, הגיעו למסע של שבוע בכבישי ישראל, מצפון עד דרום, במקומות הכי היסטורים ומיוחדים שיש לנו להציע. זכינו לראות רכבי אספנות בשווי מליוני דולרים נוסעים על אספלט ישראלי, רכבים כמו מרצדס 300SL, ארנולט בריסטול, אסטון מרטין אולסטר, אוסקה MT4 וב.מ.וו 508 מקורית היישר מהמוזיאון של ב.מ.וו במינכן ועוד, אירוע ברמה בינלאומית  שגם במקומות הכי אקזוטים בעולם היה מושך תשומת לב, ברגע הזה הבנו שאפשר, שתמיד יש לאן לשאוף, ושטיולים שהיו עד היום, יכולים להיות הרבה יותר רציניים בעתיד, מארגני האירוע סיפקו לנו אירוע שתרם נראה כמותו בישראל, והשאירו לנו טעם של עוד, עם אירוע שתוכנן לעוד 3 שנים.

הולילנד 1000 - אירוע בסדר גודל ונדירות שלא היה כמותו בישראל. צילום: רונן טופלברג. (נלקח מאתר הולילנד 1000.)

2016, כבר התרגלנו, אבל זה לא אומר שאין עוד לאן לשאוף, אז שאפנו. אם ב 2014 פרצנו את המחסום, עכשיו זה הרגע לרוץ קדימה, וכך היה, 2016 התגלתה כשנה שבאה לתת פייט ל 2014 ולהיות יותר טובה ממנה, האם היא הצליחה? תחליטו אתם. 2016 הביאה לנו לארץ כלים כמו פורשה GT3, אסטון מרטין וונקויש וולנטה מדסנת Q בעיצוב אישי, שלל ניסאן GT-R, יחידות של פורשה קיימן GT4, לנציה דלתא אס4, פרארי GTC4LUSSO, פורשה GT3RS, שלל פרארי 488, פרארי טסטרוסה שהפתיעה רבים בהגעתה והגיעה יחד עוד 2 יחידות שונות, ב.מ.וו איי8 שבמהרה הפכה להיות אחת ממכוניות הספורט הנפוצות ביותר בכבישי ישראל, עשרות דגמי AMG  הכוללים את דגם ה GTs, יחידות מדגם ה R8 המעודכן, שלל דגמי M, סדנאות שדרות כמו מנהארט ובראבוס, פרארי מונדיאל שלא נראתה לפני בארץ, ניסאן GT-R ניסמו נוספת, אסטון מרטין V12 וונטאג' ראשונה, יחידות מדגם ה Z06 של הקורבט במגוון צבעים, אמרנו צבעים? שנת 2016 סיפקה לנו לא מעט רכבים עם צבעים מיוחדים כמו כתום וכחול, צבעים שלא היו נפוצים בארץ וקצת גיוונו לנו מהלבן המשעמם, גרסאת ה V8 R  של ה F  טייפ, והדובדבן שבקצפת: אישור יבוא גם לרכבים ללא יצוג בארץ כמו רולס רויס מודרנית ראשונה ולמבורגיני אוונטדור, שהפילה לנו את האסמיון וגרמה לנו להבין ולעכל שסוף סוף גם מתחיל להיות ולא צריך לצפות רק מהצד. רק זה? לא. זכינו סוף כל סוף לראות מירוצי דראג חוקיים ורשמיים במדינת ישראל, חלום ומאבק בן יותר מ 30 אצל חובבי הביצועים שעד אז היו צריכים להחשב כעבריינים אם הם רק היו רוצים להתחרות ביניהם.

ומה עכשיו? ממשיכים כמובן. התחום קיבל תנופה אדירה בכמה שנים בודדות, שנים שבהם נפרצו המון מחסומים והעיניים התחילו לראות קצת יותר, התחום הפך להיות פתוח ונגיש לכולם, עם שלל קבוצות ודפים בפייסבוק, אירועים ומפגשים, סוכנויות שהכפילו את גודלן והפרידו בין חטיבות הספורט שלהם לשאר הדגמים, לדוגמה סוכנות כלמוביל בהרצליה פיתוח, סוכנות מרצדס הגדולה יותר במזרח התיכון עם הפרדה מלאה למותג AMG, חטיבת "אאודי ספורט" שהוקמה בארץ הייתה הראשונה מחוץ לגרמניה, כולל ימי מסלול מסודרים ומאורגנים ע''י היבואנים - מרצדס, אאודי, אלפא רומיאו, ניסאן ועוד, כולל אירוע לציון 70 שנה לפרארי בישראל כחלק מהחגיגות העולמיות הרשמיות של המותג, סוכנות חדשה וברמה הגבוהה ביותר שיש לדלק מוטורס, היבואן החדש של פורשה? הדבר הכי טוב שיכל לקרות למותג בארץ, עם תנופה אדירה של מכירות ודגמי קיצון, אבל מה חסר עדיין? זהו שזה כבר לא חסר: מסלול. עוד קפיצת מדרגה ענקית בוצעה כשזכינו לראות מסלול ראשון וחוקי בישראל, שנים של תלונות וציפיות סוף סוף הסתיימו, מסלול נחנך בפצאל והוא לא לבד, מסלול נוסף הוקם בערד ומסלול שלישי ואף גדול יותר הוקם מחוץ לבאר שבע ליד שדה תימן, ובעלי רכבי הספורט? נוהרים בכמויות ומגיעים לנצל את הרכב שלהם הכי טוב שאפשר.

למבורגיני הוראקן על מסלול פצאל - שני דברים שלפני כמה שנים נחשבו לפנטזיה בישראל. צילום: אנטולי וישניאקוב.

2018, כבר השתננו, כבר לא כל כך קטן פה, היום ילדים יכולים לראות גם למבורגיני בדרך לבית ספר ולא רק לפנטז שהיא נמצאת שם, ואם כבר אמרנו את השם למבורגיני... כמו פרארי, למבורגיני הוא אחד המותגים המוכרים ביותר שגם לא זכינו לראות עד היום בארצנו לצערינו, אבל עכשיו, כשחוק היבוא שונה, אנחנו נתחיל לראות יותר ויותר, יש כמה שכבר בדרך, בדיוק הגיעה אליי תמונה של 2 מהן מגיעות לנמל בזמן שאני כותב את הפסקה הזו, אפילו זכינו לראות גרסאת האמן נדירה ובקרוב נזכה לראות דגמים נוספים ומיוחדים, ולמבורגיני לא לבד, זכינו לראות גם את לוטוס מגיעה ארצה עם דגם מודרני, האליס 250 קאפ - חודש שעבר זכינו לראות עוד מותג שלעולם לא דרך בארץ, וכבר יש 2 דומאות שנוסעות על הכבישים, מקלארן, עוד פריצת דרך ושינוי בונף הישראלי, חברת היבוא האישי "AclassA" הנחיתה שני דגמי 720S, אחת אפילו קיבלה שדרוג מסדנאת "מנהארט", וגם המותג הזה מתחיל להתרגל ללוחית ישראלית על הטמבון.
קבוצות הצילום והשיתוף הפכו להיות פופולאריות מאוד, כולל דפי האינסטגרם וכמות הצלמים והספוטרים, ואפילו קיימות צלמות, במפגשי הרכב לאחרונה אפשר לראות גם לא מעט נשים אשר מביעות עניין בתחום.

לאן מכאן? יש לאן, יש עוד הרבה, אנחנו עדיין לא ברמת מערב אירופה או אמריקה, אנחנו עוד רחוקים מאוד, יש עוד הרבה מה לשפר, אבל זה גם משהו. התקדמנו המון, יותר ממה שכל אחד יכל לדמיין, במהלך השנה אמורה להפתח סוכנות בנטלי בישראל, עוד מותג שלצערינו לא זכינו לראות עד היום, 2018 מספקת לנו גם היא שלל הפתעות והתנופה עדיין קיימת, זכינו לראות השנה את האירוע השני של הולילנד 1000, אירוע משופר ומשודרג עם למעלה מ 70 רכבי אספנות ברמה הנדירה והיקרה ביותר! המחירים פה כפולים מבחו''ל אבל עדיין אנחנו זוכים לראות לא מעט רכבי ספורט ויוקרה על הכבישים, מה שנותר לאחל הוא שזה רק ימשיך ככה, ותאמינו לנו זה ימשיך, עם השמועות שרצות היום, וראינו שהרבה שמועות גם מתקיימות בסוף, כדאי לכם לעקוב אחרינו ולראות לאיזו עוד מדרגה אנחנו יכולים לקפוץ כאן ;)

מקלארן 720S בישראל - "שהחיינו והגיענו לזמן הזה." צילום: מיקי דכיס.



עקבו אחר Israel Car Hunters ב:

פייסבוק |  יוטיוב  |  אינסטגרם



תגובה 1:

  1. עם כל הכבוד להתקדמות מצד הגעת רכבי ספורט ו"על" לארץ..
    התחום המוטורי לא באמת ישנה עד שישנו כמה חוקים מאוד ישנים ופרימיטיביים למדינה מערבית בכל מה שקשור לתחום.
    כששוטרים יפסיקו לקפוץ על רכב כי הוא "רועש מדי" - למרות שמערכ הפליטה מקורית לגמרי!
    וכשתחום השיפורים - שהוא עיקר המוטוריקה לפשוטי העם שלא יכולים לקנות רכבים במאות אלפים/מליוני שקלים - יקבל עדכון חוקי ויפתח כמו שצריך (כמו באירופה לדוגמא, לא צריך להגזים ולהגיד כמו ארה"ב) או אז! יהיה ה באמת שינוי בהרגשה! ולא רק במראה...

    השבמחק

מה הגיע אלינו ב 2018 בנתיים?

בלי ששמנו לב נכנסנו כבר לרבעון האחרון של שנת 2018, וכמו שיצא לכם לקרוא ב כתבה הראשונה  אנחנו רק הולכים וגדלים, אז מה הגיע אלינו ב 2018 עד ל...